Συχνά αναρωτιέμαι με ποιο τρόπο έμαθα αγγλικά. Η απάντηση είναι απλή. Είχα φυσικό ταλέντο στις ξένες γλώσσες και μεταδοτικούς καθηγητές. Ανεξάρτητα από το πόσο καλούς καθηγητές είχα όμως, έμαθα ένα αρκετά μεγάλο μέρος των αγγλικών που ξέρω μόνος μου. Πώς; Όπως κάθε έφηβος της δεκαετίας του ’90 που σεβόταν τον εαυτό του, πέρναγα ατελείωτες ώρες παίζοντας βιντεοπαιχνίδια.
Σαν παιδί, η μόνη μου ουσιαστική έκθεση στη γλώσσα ήταν στο φροντιστήριο, με τη βοήθεια των αντίστοιχων βιβλίων σε κάθε τάξη. Η τηλεόραση ήταν άλλη μια πηγή έκθεσης, αλλά τότε οι επιλογές ήταν περιορισμένες και τα αγγλικά που άκουγα στις ταινίες και τις σειρές ήταν πολύ δύσκολα για να τα καταλάβω. Παρ’όλα αυτά, όταν ο μπαμπάς μου μου αγόρασε τον πρώτο μου υπολογιστή, ένας καινούριος κόσμος αβίαστης εκμάθησης της γλώσσας άνοιξε μπροστά μου.
Το πρώτο παιχνίδι που έπαιξα στον υπολογιστή λεγόταν Caesar III. Πρόκειται για ένα παιχνίδι στρατηγικής, στο οποίο είσαι ο κυβερνήτης μιας πόλης και πρέπει να χτίσεις μια Ρωμαϊκή πόλη από το μηδέν. Πρέπει να χτίσεις σπίτια, δημόσια κτήρια, να δημιουργήσεις θέσεις εργασίας, να κάνεις εμπορικές συναλλαγές με άλλες πόλεις και να φτιάξεις στρατό για να υπερασπίσεις την πόλη σου ή να στείλεις στρατεύματα στη Ρώμη. Πριν από κάθε αποστολή ο Καίσαρας σου μιλάει και περιγράφει τους σκοπούς της αποστολής. Για εμένα, ήταν η καλύτερη άσκηση ακουστικού (listening) που έκανα ποτέ. Κάθε φορά έπιανα τον εαυτό μου να είναι απόλυτα συγκεντρωμένος σε αυτά που έλεγε, σημειώνοντας βιαστικά λέξεις που δεν ήξερα, και ψάχνοντας τις κατευθείαν στο λεξικό. Ορίστε ένα απόσπασμα από τις οδηγίες του Καίσαρα: “Our recent expansion in the east must continue, now that the Greeks have reluctantly joined our Empire. You are to establish Miletus as a great new city”. Ακούγοντας μόνο δύο μικρές σειρές, έμαθα τρείς καινούριες λέξεις (expansion: επέκταση, reluctantly: απρόθυμα, establish: εγκαθιδρύω) και μια καινούρια γραμματική δομή (you are to… = πρέπει να…). Κατά πάσα πιθανότατα είχα ήδη διδαχθεί αυτές τις λέξεις και αυτή τη δομή στο φροντιστήριο αλλά δεν τις έμαθα ποτέ. Eπιθυμώντας όμως να καταλάβω τις οδηγίες του Καίσαρα, έδωσα σημασία. Είχα οργανικό κίνητρο.
Κοινωνικό Κίνητρο και Οργανικό Κίνητρο
Οι γλωσσολόγοι έχουν εντοπίσει δύο βασικά είδη κινήτρων για την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας: το κοινωνικό και το οργανικό κίνητρο. Οι μαθητές που έχουν κοινωνικό κίνητρο θέλουν να μάθουν μια ξένη γλώσσα με σκοπό να ενσωματωθούν σε μία ξένη κοινωνία ή κοινότητα, να επικοινωνήσουν με τα μέλη της και να μάθουν για την κουλτούρα τους.
Οι μαθητές με οργανικό κίνητρο από την άλλη, μαθαίνουν τη γλώσσα με σκοπό να χρησιμοποιήσουν τη γνώση τους ως εργαλείο (όργανο) για να καταφέρουν ένα άλλο στόχο. Κάποιοι μαθητές μαθαίνουν τη γλώσσα απλά γιατί θέλουν να περάσουν μία εξέταση ή για να πληρούν τις προϋποθέσεις μίας θέσης εργασίας. Για εμένα, ο στόχος ήταν να καταλάβω τις οδηγίες του Καίσαρα.
Κίνητρο και Tie
Παρομοίως, ετοιμάζοντας μαθητές για εξετάσεις B2 και C2 διέκρινα δύο κύριους τύπους μαθητών: αυτούς που αγαπούν τα αγγλικά και είναι πολύ εύκολο να τους διδάξει κανείς, και αυτούς που δεν τους αρέσουν τα αγγλικά και απλά θέλουν να περάσουν τις εξετάσεις B2 και C2, και δεν είναι εύκολο τους διδάξει κανείς. Με άλλα λόγια, μαθητές με κοινωνικό κίνητρο και οργανικό κίνητρο αντίστοιχα.
Είναι αυτονόητο ότι οι δεύτεροι είναι αυτοί που αποτελούν τη μεγαλύτερη πρόκληση. Δεν ενδιαφέρονται για τη γλώσσα, βαριούνται και είναι αδιάφοροι στην τάξη, και παρ’όλα αυτά πρέπει να βρεις ένα τρόπο ώστε να περάσουν τις εξετάσεις. Ακόμα χειρότερα, πρέπει να χρησιμοποιήσεις παρόμοιο υλικό με αυτό που χρησιμοποιούσες για χρόνια και απέτυχε, δηλαδή αναγνωστικά, βιβλία γραμματικής και διαγωνίσματα εξάσκησης (practice tests). Απλά δε δουλεύουν με κάποιους μαθητές. Το να είσαι δημιουργικός δεν είναι συνήθως η λύση σε αυτά τα επίπεδα καθώς ο χρόνος είναι πολύτιμος και πρέπει να τελειώσεις αυτά τα practice tests πριν την εξέταση. Τι μπορείς να κάνεις λοιπόν; Αν έχεις κάποιον μαθητή που είναι αδύναμος στο ακουστικό, θα τον συμβουλέψεις να βλέπει ταινίες και σειρές στον ελεύθερο του χρόνο. Αλλά δεν αρέσουν σε όλους οι ταινίες και οι σειρές. Αν έχεις κάποιον μαθητή που είναι αδύναμος στην ανάγνωση, θα τον συμβουλέψεις να διαβάσει λογοτεχνία. Αλλά η λογοτεχνία δεν αρέσει σε όλους τους μαθητές. Βασισμένος στη δική μου εμπειρία, θα τους συμβούλευα να παίξουν βιντεοπαιχνίδια, αλλά και πάλι, δεν αρέσουν σε όλους.
Μετά, ήρθε το Tie και το “Investigation” (έρευνα). Πρέπει να παραδεχτώ ότι πριν προετοιμάσω για πρώτη φορά τους μαθητές μου για την εξέταση του Tie, ήμουν αρκετά επιφυλακτικός. Είχε μία δομή που δεν είχα ξαναδεί και φαινόταν ένας οργανωτικός εφιάλτης. Έτσι, το δοκίμασα με δύο επανεξεταζόμενους και έμεινα έκπληκτος από τα αποτελέσματα. Το πρώτο κομμάτι που δουλέψαμε ήταν το investigation. Στην αρχή μπήκα στον πειρασμό να κάνω εγώ δύο investigation και να τις βάλω να τα μάθουν απ’ έξω και να τα απαγγείλουν στον εξεταστή, αλλά μετά θυμήθηκα εμένα να μαθαίνω αγγλικά από βιντεοπαιχνίδια και σκέφτηκα πως θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω το investigation με παρόμοιο τρόπο. Έτσι, τους ζήτησα να κάνουν μόνες τους την έρευνα, πράγμα για το οποίο ήταν πολύ πρόθυμες. Στη συνέχεια, έγινε ένα μικρό θαύμα.
Η μία από τις μαθήτριες ήταν ξετρελαμένη με τον Bob Marley, και η άλλη με τους One Direction, επομένως αυτά “έψαξαν”. Μέχρι το επόμενο μάθημα, η θαυμάστρια του Bob Marley είχε διαβάσει ένα ολόκληρο άρθρο στη Wikipedia για εκείνον. ‘Όμως, κάποια κομμάτια της ήταν πολύ δύσκολα, έτσι το τύπωσε, το έφερε στην τάξη και εγώ το χρησιμοποίησα ως υλικό για reading (ανάγνωση). Αυτό που παρατήρησα ήταν ότι τους άρεσε τόσο αυτό που διάβαζαν που ήταν απόλυτα συγκεντρωμένες. Ο αριθμός των καινούριων λέξεων που έμαθαν σε εκείνο το μάθημα ήταν απίστευτος!
Όταν αντιλήφθηκα πόσο αποτελεσματική ήταν η όλη διαδικασία, αποφάσισα να το πάω ένα βήμα παραπέρα και τους έβαλα να ερευνήσουν τον Bob Marley εκτενέστερα. Για παράδειγμα, υπήρχε μια αναφορά στο άρθρο ότι ο Bob Marley πέθανε επειδή, παρά τη συμβουλή του γιατρού του, αρνήθηκε να ακρωτηριάσει το δάχτυλο του ποδιού του για θρησκευτικούς λόγους. Για το επόμενο μάθημα, τους έβαλα να ερευνήσουν για τη θρησκεία του Bob Marley. Επέστρεψαν με πληροφορίες για το Rastafari, και θυμάμαι να μου λένε ότι οι Ρασταφαριανοί πιστεύουν ότι ο Haile Selassie ήταν ο Ιησούς στη Δευτέρα Παρουσία. Μετά τους ζήτησα να βρουν ποιος ήταν ο Haile Selassie κ.ο.κ., με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός ερευνητικού νήματος που είχε εκπληκτικά αποτελέσματα
Πρώτα απ’ όλα, παρακολούθησα δύο πολύ ντροπαλές ομιλήτριες να ανθίζουν σε πιο θαρραλέες από μάθημα σε μάθημα. Δεύτερον, καθώς οι μαθήτριες διαμόρφωναν το μάθημα, είχα την απόλυτη και αμέριστη προσοχή τους. Τρίτον, μπορούσα να διδάξω λεξιλόγιο και γραμματική από κείμενο που τις ενδιέφερε. Αλλά κυρίως, είχα δύο μαθήτριες με κίνητρο που κατάλαβαν πόσο χρήσιμα μπορούν να είναι τα αγγλικά στα δικά τους ενδιαφέροντα.
Κάπως έτσι γεννήθηκε η Μέθοδος ίOTA.
Interests Oriented Teaching Approach
- Οι μαθητές ερευνούν ένα θέμα το οποίο τους ενδιαφέρει. Ερευνώντας ένα θέμα που τους αρέσει, είναι πιο πιθανό να βελτιώσουν τα αγγλικά τους μέσω κάποιου κινήτρου.
- Οι μαθητές ανταλλάσσουν πληροφορίες χρησιμοποιώντας τις τελευταίες τεχνολογίες. Εξοικειώνονται με το Internet, τα εργαλεία της Google, MS Office και τους διαδραστικούς πίνακες.
- Οι μαθητές μαθαίνουν να κάνουν παρουσιάσεις. Οι παρουσιάσεις είναι ένα skill το οποίο είναι περιζήτητο στην σύγχρονη αγορά εργασίας.
- Οι μαθητές ακούν και κάνουν ερωτήσεις. Οι μαθητές που ακούν θα βελτιώσουν τις ακουστικές τους ικανότητες. Ο μαθητής που παρουσιάζει την έρευνα καλείται να απαντήσει στις ερωτήσεις που μπορεί και να ερευνήσει περαιτέρω εκείνες που δεν μπορεί να απαντήσει.
- Οι μαθητές εκπαιδεύονται με πρωτότυπο οπτικοακουστικό υλικό. Χάρη στο Internet και στους διαδραστικούς πίνακες είναι πιο εύκολο από ποτέ να εκτεθούν οι μαθητές στα αγγλικά. Μπορούν να μάθουν αγγλικά βλέποντας ντοκιμαντέρ, ταινίες μικρού μήκους ή μουσικά βίντεο τα οποία είναι σχετικά το θέμα της έρευνας τους.
Συμπέρασμα
Η προετοιμασία για το Tie (Test of Interactive English) είναι μία ευκαιρία για τους μαθητές να διαμορφώσουν το μάθημα και για να μάθουν τα αγγλικά που θέλουν να μάθουν. Εκτός από το ότι τα μαθήματα γίνονται πολύ διασκεδαστικά, είναι πιο αποτελεσματικά από ποτέ, καθώς οι μαθητές ενδιαφέρονται και έχουν κίνητρο. Ευτυχισμένοι μαθητές σημαίνει ευτυχισμένος καθηγητής, και αυτά τα δύο μαζί σημαίνουν επιτυχία.
Κώστας Σενετάκης
Κάντε μας Like στο FacebookThe post Μεγιστοποιώντας το Οργανικό Κίνητρο των Μαθητών με το Tie: Η Ιστορία Ενός Δασκάλου appeared first on VOUCHER-ERGASIA.
from VOUCHER-ERGASIA http://ift.tt/2j0o6g2
via IFTTT
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου